می‌شنوم -


می‌شنوم

وبلاگ «می‌شنوم» به صورت خودکار از وبلاگهای معتبر فارسی دریافت و با ذکر منبع نمایش داده شده است همچنین مسولیت مطالب آن بر عهده نگارنده آن میباشد و این سایت هیچ گونه مسولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

آیا امکان پدید آمدن معلول مادی از علت غیر مادی؛ یا پدید آمدن معلول غیر مادی از علت مادی وجود دارد؟ اکنون دِماغ آن را ندارم که دربارۀ اهمیت، عمق، و نتایج فلسفی که بر پاسخ این سئوال مترتب است، سخن بگویم؛ اما انگیزه من برای بررسی این سئوال اولاً...

»

«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَكُونُ حُطَامًا وَفِی...

»

شنیده‌ام که مزدک سرکلاس قرون وسطی از استادش که ایلخانی باشد تا طالب‌زاده، بهشتی و امثالهم را طعن زده؛ یکی نیست بگوید تو کِی سر ازتخم درآورده‌ای که طالب‌زاده و بهشتی و ایلخانی را -سرکلاسی که وامدار آن‌هایی- ریشخند می‌کنی؟! آن اساتید انقدری هستند...

»

بعد از مدت‌ها دلم برای نماز خوندن، دعا کردن و با خدا سخن گفتن تنگ شد! صدای اذون که می‌یاد دلم شورشو میزنه.. 1- نکنه خدام خدای رخنه پوشه 2- نکنه خدام گاوی‌ست که انتظار شیر و کره و ماست ازش داشته باشم

»

از زندگی؛ این بازی عبث متنفرم. خدایا! اگر هستی بفهم (؟) تمومش میکنی یا خودم تمومش کنم، هان؟ اگر خودم تمومش کنم زخم مضاعف زینب و علی به گردن خودت، تا حالاشم بخاطر اونا، به خاطر نشکستن اونا تحمل کردم، اما دیگه نمیتونم. بفهم خدایا، بفهم، بفهم که...

»

امام محمد غزالی فقیه و متکلم قرن پنجم هجری قمری در مخالفتش با فلسفه «روشی» را پیش می‌نهد که اهل فلسفه برای یادگیری‌اش باید زانوی شاگردی زده و از او وام‌دار شود. غزالی برای مخالفتش با فلسفه، نخست می‌کوشد فلسفه را تا آنجا که در توان دارد به‌همان...

»

هر کس بگوید زبان فارسی باید خالص باشد، اول در قیافهٔ او تفرس و نظر باید کرد. اگر آثار حُمق و گولی پیداست جای ترحم است و اگر پیدا نیست، بی‌هیچ شک و شبهه مزدور دشمنان ملیت و قومیت است. - دهخدا، لغت‌نامه، جلد اول: مقدمه

»

از خبرهای جالب جامعۀ فلسفی ایران یکی هم انتشار کتاب "مدخل فلسفه ارزش" توسط "نشر علم" و به‌قلم سیدمحمود خاتمی است. خاتمی مدت‌ها پیش محکوم به سرفت علمی و ادبی شد ولی به فضل آن‌ها که ما نمی‌شناسیم (؟) هم‌چنان عضو بالفعل و حقوق بگیر گروه فلسفۀ...

»

یکی از فانتزیام اینه که آگهی بدم: «آموزش فلسفه برای کودکان چهل ساله». پ.ن1: گفته‌اند چهل سالگی سن پختگی‌ست.

»

سقراط می‌گوید اگر کسانی به نزد من بیایند و ببینم که شیفتۀ فلسفه نیستند و قصدشان این است که با آموختن دانشهای ظاهری به مال و جاه برسند به‌آنان می‌فهمانم که معاشرت با من برای آنان ثمری جز اتلاف وقت ندارد و بهتر آن است که با سوفسطاییان معاشر شوند و...

»

در اینجا، افلاطون از دو گونۀ دیوانگی سخن به‌میان آورده است، گونه‌ای که نوعی بیماری شمرده شده و آن دیگری که هدیۀ خدایان است. سئوالی که در ذهن من ایجاد شده و انتظاری که از افلاطون می‌ رود روشن کردن تمایز این دو گونۀ دیوانگی است.

»

اگر کسی بگوید: «مردی دیدم که نه تنها از همۀ فنون و پیشه‌ها سر در می‌آورد بلکه به همۀ دانش‌ها نیز احاطه داشت»، یقین خواهیم کرد که گویندۀ ساده لوحی است که با مقلدی شعبده باز روبرو شده، و چون نمی‌توانسته دانایی را از نادانی تمیز دهد، و از ماهیت...

»

می‌ترسم عشق فرمانروایی بر تودۀ مردم [آتن] بر من و تو پیروز گردد و ما را تباه سازد. /افلاطون، رسالۀ آلکیبیادس اول، ترجمۀ محمدحسن لطفی.

»

رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ

»

خدا و بینه یابی هدف نوشتۀ پیشاروی تبیین نظر استفان دیویس در مقالۀ "ایمان، بینه و بینه‌گرایی" است که می‌کوشد عوضِ اثبات وجود خدا، آنچنانی که در سنّت‌های فلسفی پیشاکانتی جاری بود، روش دست‌یابی به شواهد موجه برای پذیرش یا رد خدا را منقح کند. او برای...

»

مشق لامبدا (λ ) «صفایی ندارد ارسطو شدن خوشا پرکشیدن، پرستو شدن» فصل اول موضوع مورد بررسی ارسطو در این فصل جوهر[1] است. زیرا او بدنبال مبادی و علل کیهان است و این مبادی و علل چنان که نشان خواهد داد همان مبادی و علل جوهر است. پس از انتخاب موضوع...

»

خدا در چشم دکارت در نوشتۀ حاضر برآنم که تقریری ساده و روشن از خدا در چشم رنه دکارت با نگر به تأمل سوم از مجموعه تأملات او ارائه دهم. برای رسیدن به این مقصود وارسی‌ای خواهم داشت درباب معیار یقین و نیز احساس واقعیتِ مستقل از ذهنِ انسانْ نزد فیلسوف...

»